Στο πλαίσιο ανάπτυξης του ΣΒΑΚ, πραγματοποιήθηκε εκτενή ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης για την κινητικότητα στον Δήμο Φλώρινας. Σκοπός ήταν η διερεύνηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν κάτοικοι και επισκέπτες της πόλης στις καθημερινές τους μετακινήσεις καθώς και των θετικών χαρακτηριστικών που διαθέτει το υφιστάμενο μεταφορικό σύστημα και πως αυτά μπορούν να βελτιωθούν ή να ενισχυθούν έναντι των προβλημάτων.
Για την ορθή αποτίμηση της υφιστάμενης κατάστασης λήφθηκαν υπόψη:
- Στοιχεία και δεδομένα από υπάρχουσες μελέτες και στρατηγικά κείμενα του Δήμου
- Αποτελέσματα και ανάλυση μετρήσεων, καταγραφών, αυτοψιών που διενεργήθηκαν στο πλαίσιο της εκπόνησης του ΣΒΑΚ και συγκεκριμένα:
- Μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου/στρέφουσων κινήσεων και σύνθεσης σε κόμβους της περιοχής
- Απογραφή προσφοράς και ζήτησης στάθμευσης
- Καταγραφή και αξιολόγηση πεζής υποδομής
- Αξιολόγηση οδικής ασφάλειας με επισκόπηση επικίνδυνων σημείων και καταγεγραμένων ατυχημάτων
- Διαδικτυακή έρευνα ερωτηματολογίου
- Αξιολόγηση συστήματος ΜΜΜ
- Τοποθετήσεις φορέων στο πλαίσιο της Α’ διαβούλευσης
Συνοπτικά τα αποτελέσματα των παραπάνω διεργασιών φαίνονται παρακάτω, αρχικά ως συμπεράσματα και μετά οργανωμένα σε πίνακα ανάλυσης SWOT που αποτελεί το τελικό προϊόν της αποτίμησης της υφιστάμενης κατάστασης της κινητικότητας για την Φλώρινα.
Πεδία Κινητικότητας | Γενικά Συμπεράσματα |
Πεζή μετακίνηση | Η ποιότητα των πεζοδρομίων στη Φλώρινα είναι μη ικανοποιητική. Συγκεκριμένα, σε μεγάλο τμήμα του δικτύου παρατηρείται μέτριο πλάτος πεζοδρομίων (κάτω του 1,5 μέτρου), το οποίο σε πολλά σημέια είναι ασυνεχές με μέτρια προς κακή ποιότητα επιφάνειας. Το κρισιμότερο ζήτημα είναι η πλήρης απουσία υποδομής για ΑμεΑ (ράμπες και οδεύσεις τυφλών) με ελάχιστες εξαιρέσεις όπου υφίστανται ράμπες αλλά είναι εκτός προδιαγραφών. Η παρατήρηση αυτή τονίστηκε και από τους φορείς κατά την διαδικασία της Α’ διαβούλευσης Οι συνθήκες μετακίνησης των πεζών βελτιώνονται κατά πολύ στο δίκτυο πεζοδρόμων και στις οδούς χαμηλών ταχυτήτων κατά μήκος του ποταμού Σακουλέβα αλλά και επί της οδού Μοναστηρίου, μεταξύ Κωτσοπούλου και Πανεπιστημίου. |
Διαχείριση στάθμευσης | Παρατηρούνται συχνά φαινόμενα παράνομης στάθμευσης μπροστά σε ράμπες & διαβάσεις, πάνω στο πεζοδρόμιο, στην αρχή ή στο τέλος των οδών (πλησίον των διασταυρώσεων) καθώς και σε διπλή σειρά κυρίως τις περιόδους αιχμής. Η μικρή διατομή των οδών, σε συνδυασμό με την υψηλή ζήτηση για στάθμευση και τα φαινόμενα παράνομης στάθμευσης σε διπλή σειρά δημιουργεί προβλήματα στην ροή των οχημάτων (π.χ. Νικ. Χάσου, Στ. Δραγούμη, κ.ά.) |
Σχεδιασμός και διαμόρφωση τοπίου, οδών και μέτρα ήπιας κυκλοφορίας | Η πόλη της Φλώρινας διαθέτει έναν ελκυστικά διαμορφωμένο άξονα παράλληλα με τις όχθες του Σακουλέβα ο οποίος αναδεικνύει τον τουριστικό, πολιτισμικό και φυσικό-αισθητικό χαρακτήρα της πόλης. Οι φυτεύσεις αποτελούν ένα χαρακτηριστικό που απουσιάζει από τις περισσότερες αστικές οδούς λόγω του μικρού διαθέσιμου πλάτους. |
Δημόσιες Συγκοινωνίες | Η Φλώρινα ως πρωτεύουσα περιφερειακής ενότητας συνδέεται με τα κυριότερα αστικά κέντρα της χώρας/περιοχής με υπεραστικό ΚΤΕΛ καθώς και με Σιδηρόδρομο. Αντίστοιχα, για την εξυπηρέτηση των κοντινών οικισμών λειτουργεί αστικό ΚΤΕΛ. Τόσο οι αστικές όσο και οι υπεραστικές συγκοινωνίες λειτουργούν σχετικά χαμηλές συχνότητες δρομολογίων. Οι μετακινήσεις εντός της πόλης δεν εξυπηρετούνται σε ικανοποιητικό επίπεδο από το αστικό ΚΤΕΛ αφενός λόγω έλλειψης συχνών και μικρής διάρκειας-ευέλικτων δρομολογίων που να είναι ανταγωνιστικά στην χρήση του ΙΧ αλλά και εξαιτίας της απουσίας συστημάτων πληροφόρησης των χρηστών. Εξαίρεση αποτελεί η συχνή και πολύ καλή σύνδεση του ΑΕΙ με το κέντρο της πόλης η οποία γίνεται μέσω ενός σύντομου και τακτικού δρομολογίου. |
Ποδήλατο | Η Φλώρινα διαθέτει έναν εξωαστικό άξονα ποδηλατική υποδομής το οποίο συνδέει την πόλη με τις χρήσεις γης που αναπτύσσονται στο βορειότερο τμήμα της. Στην πόλη λειτούργησε ανεπιτυχώς σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων. Δεν υπάρχει υψηλό ποσοστό χρήσης ποδηλάτου. |
Υπηρεσίες διαχείρισης κινητικότητας | Απουσία εφαρμογών πληροφόρησης/ καθοδήγησης για μετακινουμένους (και ευάλωτους χρήστες) |
Μηχανοκίνητη κυκλοφορία | Δεν υφίστανται έντονα προβλήματα συμφόρησης, παρά μόνο σε σημεία όπου υπάρχουν αυξημένα φαινόμενα παράνομης στάθμευσης κατά τις ώρες αιχμής. Συνολικά η στάθμη εξυπηρέτησης των κόμβων της Φλώρινας είναι σε ιδιαίτερα ικανοποιητικό επίπεδο. Εξαίρεση αποτελούν οι μέρες όπου λειτουργούν οι δύο λαϊκές αγορές κατά τις οποίες το κέντρο επιφορτίζεται πολύ και δεν υπάρχει πλάνο οργάνωσης κυκλοφορίας |
Διαχείριση εμπορευματικών μεταφορών | Ειδικές θέσεις για φορτοεκφόρτωση υπάρχουν σε λίγα σημεία. Τα οχήματα τροφοδοσίας συχνά δεν τις χρησιμοποιούν είτε διότι είναι κατειλημμένες από Ι.Χ. είτε διότι είναι απομακρυσμένες από το σημείο παράδοσης. |
Οδική ασφάλεια | Δεδομένα από παλαιότερες πηγές, δείχνουν ότι υπάρχουν συγκεκριμένα σημεία που χρήζουν εξέτασης, κυρίως λόγω αυξημένων ταχυτήτων ή μειωμένης ορατότητας. Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία της τροχαίας προκύπτει οτι το ετήσιο πλήθος ατυχημάτων στην Φλώρινα κυμαίνεται κοντά στα 100 ατυχήματα ανά έτος με εξαίρεση το έτος 2018 στα οποία παρατηρήθηκε υψηλή αύξηση. Από το σύνολο των στοιχείων προκύπτει ως αποτέλεσμα ότι ο αριθμός των ατυχημάτων βαίνει ελαφρώς μειούμενος, ωστόσο με πολύ χαμηλό ρυθμό. Αρκετά θετικό είναι το γεγονός ότι από τα καταγεγραμμένα ατυχήματα, τα περισσότερα αφορούν υλικές ζημιές και ελάχιστα (1-2 ανά έτος) αφορούν τραυματισμό ελαφρύ ή σοβαρό. |
Ανάλυση SWOT





